en

< b a c k

    

Waldemar Raźniak


Reżyser, aktor, pedagog; w latach 2020-24 dyrektor Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie; w latach 2016-19 prorektor warszawskiej Akademii Teatralnej (w latach 2015/16 dziekan, a 2014/15 prodziekan Wydziału Aktorskiego tej uczelni); Waldman Professor in Theatre Arts w Emerson College w Bostonie (USA, 2019); wykładowca na Wydziale Teatru Tańca PWST Kraków (Wydział Zamiejscowy w Bytomiu, 2011-14); ukończył Wydział Reżyserii AT (2010), aktorstwo w PWST w Krakowie (2006), zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (2006) oraz kurs „Singing in the Theatre” w Conservatoire for Music & Theatre w Guildford (Wielka Brytania); odbył staż reżyserski w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej GITIS w Moskwie; laureat stypendium humanistycznego Universidad Nacional Autonoma de Mexico.


Zadebiutował spektaklem "Wassa Żeleznowa" M. Gorkiego w Och-Teatrze (w rolach głównych Krystyna Janda, Jerzy Trela, 2010); wyreżyserował ponad 25 przedstawień, m.in. : "Małą Apokalipsę 20XX" wg T. Konwickiego (Narodowy Stary Teatr w Krakowie 2024); operę "Solaris" na podst. powieści St. Lema do muzyki K. Nepelskiego (Festival Opera Rara, NST 2024); operę "Noc Kruków" Z. Krauzego i M. Sikorskiej-Miszczuk (Opera Królewska w Warszawie 2022); "Bunkier, Fake Operę" W. Błażejczyka (Festiwal Warszawska Jesień 2021); operę "Birdy" K. Nepelskiego (Tete a Tete Festival Londyn 2019); "Tragedię Jana" J. Gawatowica (2018) i "Studium o Hamletach" z Tomaszem Rodowiczem (Teatr Chorea w Łodzi, 2017); "Kobietę w lustrze" P. Domalewskiego (WFDiF, 2016); "Burzę" W. Szekspira (Białostocki Teatr Lalek, 2015); "Otella" W. Szekspira (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2015); operę "Orlando Paladino" J. Haydna (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie - UMFC i AT, 2015); "Mistrza i Małgorzatę" M. Bułhakowa (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, 2015); "Aksamitnego Królika" M. Wiliams (Teatr Guliwer w Warszawie, 2014); "Joannę Szaloną; Królowę" Jolanty Janiczak (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2013), "Bordel Formidable! | Extravaganza" wg Ionesco/Krasińskiego, "Wieczór Kuglarzy" I. Bergmana (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, 2013-2012), "Scenę na wypadek deszczu" O. Cottona (Teatr Powszechny w Łodzi, 2013); "Morfinę" wg Jeleny i Michaiła Bułhakow (Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, 2011), "Czyż nie dobija się koni?" wg. H. McCoy'a (WTT w Bytomiu, 2011), "Scenariusz dla Trzech Aktorów" B. Schaeffera (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2010), "Idiotę” wg F. Dostojewskiego w teatrze Collegium Nobilium (dyplom reżyserski, 2009); operę elektroniczną „Solaris” na podstawie powieści S. Lema (Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu — Nowe Sytuacje/wyróżnienie, 2008).


Obok literatury szekspirowskiej, rosyjskojęzycznej i dramatu psychologicznego interesuje się teatrem fizycznym, teatrem tańca, współczesną operą oraz realizacją słuchowisk (superprodukcje: "Solaris", "Fahrenheit 451", "Upadek Gigantów", "Powrót z gwiazd" dla audioteka.pl). Prowadził warsztaty aktorskie dla studentów w Stanach Zjednoczonych (UCLA, Emerson College, University of Cincinnati), Niemczech (Festiwal Ruhrtiennale), Chinach (Central Academy of Drama w Pekinie), Francji (Aria Corse) oraz w Wlk. Brytanii (Drama Studio London).


Grał m.in. w przedstawieniach PWST Kraków: „Zielona gęś” w reż. Marty Stebnickiej, „Wieczór Trzech Króli” w reż. Jerzego Stuhra, „Wizji Mozarta” w reż. Romana Gancarczyka, jak również w „Ryszardzie III” w reż. J. Stuhra w Teatrze Ludowym w Krakowie. Wystąpił w cyklu „Niekabaretów” Macieja Nowaka w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku oraz w filmach „Mniejsze zło” Janusza Morgensterna, „Mała Moskwa”, "80 milionów" i "Fotograf" Waldemara Krzystka. 



kontakt: [email protected]



Lista ostatnich realizacji